Als manager ben je continu bezig met het schakelen tussen lange termijn doelen en korte termijn uitdagingen. Planning en vooruit kijken is in onze bedrijven en organisaties een gegeven. We maken plannen voor drie, vijf of tien jaar. We vinden het fijn als deze planningen op de juiste data gebaseerd zijn en daarmee zekerheid bieden.

Toen kwam de Coranapandemie en in één klap waren we een groot deel van onze zekerheden kwijt. Zoals premier Rutte zei: ‘We maken beslissingen op basis van 25% procent informatie’. Geen tijd om alles grondig uit te zoeken, zaken af te wachten. Nee, actie nemen op basis van weinig en onzekere informatie. En al doende leren van en met elkaar. En dat met de hele Nederlandse bevolking die toekijkt hoe je aan het leren bent. Geen makkelijke klus, maar de enige weg die er mogelijk is in deze situatie.

Aanpassen aan de nieuwe realiteit
Al doende leren (Action Learning) betekent zeker niet dat je maar wat doet. Je neemt jouw inzichten en die van andere (experts) en gaat in de actie. Vervolgens reflecteer je hierop en pas je je acties weer aan op nieuwe inzichten. Een continu proces van bijleren en bijsturen. Doordat de omstandigheden zo snel veranderde het afgelopen jaar moesten bedrijven heel snel schakelen. En dat betekent dat de professionals in deze bedrijven bereid moeten zijn om nieuwe dingen te leren, fouten durven te maken en met onzekerheden om te gaan. Zoals ik een manager hoorde zeggen: ‘We maken een plan a, b én c. Om vervolgens toch plan d te moeten gaan uitvoeren’. Ook bij Talentcoach merken we de impact van Corona elke dag. Niks kan meer hetzelfde, op routine. Overal moeten we over na blijven denken en bereid zijn om zaken meerdere keren aan te passen aan de nieuwe realiteit en dagelijkse ontwikkelingen. 

Spannend én leerzaam
Voor bedrijven en de samenleving is dit een hele spannende periode. Het is natuurlijk schrijnend voor bedrijven die het niet gaan halen. Heel pijnlijk. Maar aan de andere kant is het ook een hele leerzame periode, die professionals en organisaties uitdaagt om zichzelf weer opnieuw uit te vinden. Bedrijven die zich steeds weer kunnen aanpassen en het geduld hebben om deze periode te overleven zullen straks gesterkt uit de strijd komen. 

Wat ons betreft een mooi voorbeeld van wat Action Learning je op kan leveren.

Zeker ook op lange termijn.